تبلیغات

فروشگاه آنلاین

جاوا وب

تبادل لینک

[ Add Webloger to your Favorites ] بدون سانسور - احادیثی از علی (ع)
 
درباره وبلاگ


ماباید با پرهیزگاری و حرکت در جهت فرامین حق تعاتی و دستورات اولیای دین زمینه ظهور منجی را فراهم کنیم.

مدیر وبلاگ : میلاد
نویسندگان
نظرسنجی
آیا به توافق خوب هسته ای خواهیم رسید؟





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

فال حافظ شیرازی
فال حافظ

پوشاک زنانه ترک

فال انبیا
فال انبیا

افسران جوان جنگ نرم

دایرکتوری افسران ارزشی

معببر سایبری فندرسک

محبان حضرت مهدی (عج)

ولایت سید علی

پایگاه اینترنتی مقتدر مظلوم

”YSTC.ir”


جنبش سایبری 313
محراب عشق

 عشـاق الحـســـــیـــــن

 ? وبـــــلاگــــــ آل طـــــه ?

http://up.monzerin.ir/logo6.gif

تحلیل آمار سایت و وبلاگ
بدون سانسور
زمینه را باید ما فراهم کنیم
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

قالَ امام علیٌّ ( علیه السّلام ) :

  • هیچ دشمنی برای انسان٬ ستمگرتر از نفس او نیست.

 

منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل ٨۶ (لا)٬حدیث٣٢۴ .

---------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ ( علیه السّلام ) :

  • بنده ی شهوت اسیری است که از اسارت رهایی نخواهید یافت.

 

منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل ۵۵ ٬ حدیث١۵.


 

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • خوشا به حال آن که همیشه خدا را در نظر داشته و از گناه خویش بیمناک باشد.

 

منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل ۴۶ (طوبی)٬ حدیث٣.

---------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

 

منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل٧٧ ٬(مَن)٬حدیث۹-١۴۴٨.

----------------------------------------------------------------------------------------

قالَ علیٌّ (ع) :

  • نفوس خویش را به ترک عادت ها رام کنید.

 

منبع : غرر الحکم٬ ج ١/فصل٣٢ ٬ حدیث٣٨.

---------------------------------------------------------------------------------------

قالَ علیٌّ (ع) :

  • خشم وغضب صاحبش را هلاک می کند و زشتی های او را آشکار می سازد.

 

منبع : غرر الحکم٬ ج ١/فصل١ ٬حدیث ١٧٣٨.

---------------------------------------------------------------------------------------

قالَ علیٌّ (ع) :

  • کسی که نهان و آشکار٬ و کردار وگفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است.

 

منبع : نهج البلاغه فیض الاسلام٬ص٨٨۴ ٬نامه ٢۶.

---------------------------------------------------------------------------------------

قالَ علیٌّ (ع) :

  • زبان عاقل در پشت قلب او جای دارد و قلب احمق پشت زبان اوست.

 

منبع : نهج البلاغه فیض الاسلام٬ص١١٠۶ ٬کلمات قصار٬ شماره٣۹.

---------------------------------------------------------------------------------------

قالَ علیٌّ (ع) :

  • هیچ بنده ای مزه ی ایمان را نمی چشد٬ تا دروغ را- شوخی باشد یا جدّی-مطلقاً ترک کند.

 

منبع : اصول کافی٬ج٢/ص٣۴٠ ٬ حدیث ١١.

---------------------------------------------------------------------------------------

قالَ علیٌّ (ع) :

  • بد ترین شما کسانی هستند که سخن چینی می کنند و میان دوستان جدائی می افکنند وبرای افراد پاکدلمن عیب جوئی می کنند.

 

منبع : اصول کافی٬ج٢/ص ٣۶۹ ٬ حدیث٣.

---------------------------------------------------------------------------------------

قالَ علیٌّ (ع) :

  • از مجادله و ستیزه جویی بپرهیزید٬زیرا این دو دل ها را نسبت به برادران دینی بیمار [و مکدّر] می کند وبذر نفاق٬بر این دو پرورش می دهد.

 

منبع : اصول کافی٬ج٢/ص ٣٠٠ ٬حدیث١.

---------------------------------------------------------------------------------------

قالَ علیٌّ (ع) :

  • بدترین مردم کسی است که عیوب مردم را دنبال کند٬ در حالی که نابینای عیوب خود است.

 

منبع : غررالحکم ج١ /فصل۴١ (شرّ)٬ حدیث۶٧.

-------------------------------------------------------------------------------------

قالَ علیٌّ (ع) :

  • از گمان بد دوری کن٬ زیرا بد گمانی عبادت را از بین می برد و گناه [انسان ]را بزرگ می سازد.

 

منبع : غررالحکم ج١ /فصل ۵(ایاک)٬حدیث

---------------------------------------------------------------------------------------

قالَ علیٌّ (ع) :

  • مسائل مربوط به برادر دینی خود را بر بهترین وجهه حمل کن٬ نگر آنکه حجت ودلیلی برای تو پیدا شود که راه توجیه را بر تو ببندد.

 

منبع : اصول کافی٬ج٢/ص٣۶٢ ٬حدیث٣.

---------------------------------------------------------------------------------------

قالَ علیٌّ (ع) :

  • ای مردم‼ از دو چیز بیشتر از هر چیز بر شما بیمناکم: متابعت از هوای نفس وآرزو های دور و دراز .پیروی از هوای نفس٬ انسان را از مسیر حقّ باز می دارد وآرزوی دور ودراز آخرت را از یاد می برد.

 

منبع : نهج البلاغه فیض الاسلام٬ص ١٢٧ ٬ خطبه۴٢.

 

---------------------------------------------------------------------------------------

قالَ علیٌّ (ع) :

  • آن کسی که نهی ازمنکر را با دل و زبان و دست ترک کند٬ پس او مرده ای است در میان زندگان.

منبع : وسائل الشیعه٬ جلد١١.

--------------------------------------------------------------------------------------

قالَ علیٌّ (ع) :

  • شجاعترین مردم کسی است که بر تمایلات نفسانی خویش پیروز شود.

 

منبع : سفینه البحر٬جلد٢.

---------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • ریاکار ظاهرش زیبا وباطنش بیمار است.

 

منبع : غررالحکم

---------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • بزرگترین مبارزه این است که آدمی با نفس سرکش خود پیکار نماید.

 

منبع : غررالحکم(ص٢٢٠)

---------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • قسم به کسی که جان فرزند ابی طالب در دست اوست هزار ضربه شمشیر بر من آسانتر از مرگ در بستر است.

 

منبع : بحارالانوار(ج٩٧حدیث۴۴)

--------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • بالاترین عبادت تفکر و تعقل است.

 

فهرست غررالحکم(ص٢١۴)

---------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • موٴذن ها در روز قیامت با سربلندی برانگیخته می شوند.

 

منبع : بحار الانوار (ج٨١ص١۴٩)

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • به وسیله ی علم است که خداوند اطاعت و عبادت می شود. با علم٬ معرفت خداوند و توحید او حاصل می شود٬ به وسیله ی علم صله ی رحم٬ انجام٬ و حلال از حرام شناخته می شود و علم پیشوای عقل٬ تابع آن است و سعادتمندان بدان الهام می یابند و تیره بختان٬ محروم می شوند.

منبع : البحار ١/١۶۶

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • خدا محمد (ص) را نشانه ای ساخت برای قیامت٬ و مژده دهنده به بهشت٬ و ترساننده از عقوبت. از دنیا برون رفت و ار نعمت آن سیره نخورد؛ به آخرت در شد٬ و گناهی با خود نبرد؛ سنگی بر سنگی ننهاد تا جهان را ترک گفت٬ و دعوت پروردگارش را پذیرفت. پس چه بزرگ است منتی که خدا بر ما نهاده. و چنین نعمتی به ما داده٬ پیشوایی که باید او را پیروی کنیم و پیشروی که پا بر جای پای او نهیم.

منبع : نهج البلاغه الخطبه ١۶٠

------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • زادگاه او [پیامبر] مکه است و هجرت او به مدینه ی طیبه. در مدینه نام او باند گردید و دعوتش به همه جا کشید. [خداوند] او را فرستاد با حجتی بسنده- که قرآن است- و موعظتی که درمان است٬ و دعوتی که جبران کننده ی زیان. بدو حکم های نا دانسته را آشکار کرد و بدعتها را که در آن راه یافته بود کوفت و به کنار کرد و حکم های گونه گون را پدیدار. پس هرکه جز اسلام دینی را پیروی کند به یقین بدبخت است و پیوند او با خدا بریده٬ و به سر در افتادن او سخت. پایان کارش اندوهی است دراز و عذابی دشوار و جانگدار.

منبع : نهج البلاغه الخطبه ١۶١

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • دیگر اینکه این اسلام دین خداست که آن را برای خود گزید... پس اسلام نزد خدا استوار پایه است و افراشته بنیان٬ برهانش روشن است و روشنی اش تابان٬ قدرتش ارجمند است و نشانه هایش بلند٬ و در افتادن با آن ناممکن- و مایه ی ریشخند- پس آن را بزرگ بشمارید و پیروی اش کنید و حق را آن را بگزارید و در جایی که شایسته آن است فرودش آورید.

منبع : نهج البلاغه الخطبه ١٩٨

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • کسی که به رعیت خود ستم ورزد٬ خداوند حکومتش را زایل سازد و در هلاکت و نابودی وی تعجیل کند.

منبع : شرح غررالحکم ۵/٣۵٨

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • بپرهیز از خونها٬ و ریختن آن بناروا٬ که چیزی چون ریختن خون بناحق٬ آدمی را به کیفر نرساند٬ و گناه را بزرگ نگرداند٬ و نعمت را نبرد٬ و رشته ی عمر را نبرد.

منبع : نهج البلاغه الکتاب ۵٣

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • به خدا قسم٬ طلیعه ی مرگ برای من نامطلوب٬ ناگهانی و ناشناس نبود٬ من همچون تشنه ای بودم که به آب رسیده و جوینده ای که به مقصود نایل شده.((و آنچه نزد خداست نیکوکاران را بهتر است.))

منبع : نهج البلاغه الکتاب ٢٣

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • به خدا سوگند پدرم (ابوطالب) و جدّم عبدالمطّلب و هاشم و عبد مناف هرگز بتی را نپرستیدند... آنها بر آیین ابراهیم و با تمسک بدان به جانب کعبه نماز می گزاردند.

منبع : البحار ١۵/١۴۴

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • نفس خود را از هر پستی گرامی دار٬ هر چند تو را بدانچه خواهانی رساند٬ چه آنچه را از خود بر سر اینکار می نهی٬ هرگز به تو برنگرداند. بنده ی دیگری مباش حالی که خدایت آزاد آفریده. و در آن نیکی که جز با بدی به دست نیاید و آن توانگری که جز با سختی و خواری بدان نرسد کسی چه خوبی دیده؟

منبع : نهج البلاغه الکتاب ٣١

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • پس سپاهیان- به خواست خدا- مردم را دژ های استواراند٬ و والیان را زیور. دین به آنان ارجمند است و راهها بی گزند٬ و کار مردم جز به سپاهیان بر پا نگردد.

منبع : نهج البلاغه الکتاب ۵٣

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • بردباری پرده ای است پوشاننده و عقل شمشیری برنده پس کمبود های اخلاقی خود را بردباری بپوشان و هوای نفس خود را با شمشیر عقل بکش.

منبع : نهجالبلاغه الحکمه ۴٢۴

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • از سعید بن سکینه روایت شده است که گفت : شنیدم علیّ بن ابی طالب مردی را دید که ((بسم الله الرحمن الرحیم)) می نویسد٬ فرمود : آن را زیبا بنویس٬ چرا که مردی به خاطر زیبا نوشتن آن٬ آمرزیده شده است.

منبع : کنزالعمال ١٠/٣١١

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • هرکس بتواند نفس خویش را از چهار صفت باز دارد او سزاوار آن است که هیچ گاه حادثه ی نا خوشایندی بر او وارد نشود. گفته شد : ای امیر مومنان! آنها کدامند؟ فرمود : شتابزدگی٬ لجاجت [و پافشاری بناحق]٬ عجب و غرور٬ سستی و تنبلی.

منبع : تحفالعقول ٢٢٢

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • خداوند سبحان حقوق مردم را بر حقوق خود مقدم داشته است٬ پس هر کس حقوق مردم را ادا نماید٬ به ادای حقوق الهی می انجامد.

منبع : شرح غرر الحکم ٣/٣٧٠

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • ظلم قدم را می لغزاند و نعمتها را سلب می کند و امتها را به هلاکت می کشاند.

منبع : شرح غرر الحکم ٢/٣۶

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند.

منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • -خدا-هزینه ٴدنیای شما را عهده دار گردیده٬وشما را به سپاس - گفتن خود- وادار فرموده؛ وذکر خودرا برزبانهایتان واجب داشته٬ وبه پرهیزگاری تان سفارش کرده٬ وآن را نهایت خشنودی خود وخواستش از بندگان قرار داده ٬ پس بترسید از خدایی که بر کارهای شما بیناست٬ وبر شما چیره وتواناست ٬ودر آنچه کنید قدرت او پیداست. اگر چیزی را پوشاندید ٬آن را می داند واگر آشکار کردید ثبت می گرداند ٬وبدین کار فرشتگانی گمارده است٬ نگاهبان وارجمند که حقی را نانوشته نگذارند وچیزی را بیجا ثبت نکنید.

منبع: نهج البلاغه٬ الخطبه ١٨٣                                                                                                                                           

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • برتری مردم بر یکدیگر به دانشها وخرد هاست٬ نه به ثروتها وتبارها.

منبع: شرح غرر الحکم۶ ⁄۴٧٢

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع):

  • پس قرآن معدن ایمان است ومیانجای آن ٬وچشمه سار دانش است ودریاهای آن ٬وباغستان داده است وآبگیرهای آن٬ وبنیاد اسلام است وشالوده ٔاستوارآن ٬وادیهای حقیقت است وسبزه زارهای آن ٬ودریایی است که بردارندگان آب آن راخشک نگردانند٬ وچشمه سارهاست که آب کشندگان٬ آب آن را به ته نرسانند٬ وآبشخورهاست که در آیندگان آب آن را کم نکنند٬ ومنزلهاههاست که مسافران راهش راگم نکنند٬ ونشانه هاست که روندگان از نظرش دور ندارند ٬وپشته هاست که روی آورندگان از آن نگذرند٬ وآن را نگذارند.

منبع: نهج البلاغه٬ الخطبه ١٩٨

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • پس فرو فرستاد بر او قرآن ٬را نوری که چراغهای آن فرو نمیرد٬ وچراغی که افروختگی اش کاهش نپذیرد٬ ودریایی که ژرفای آن کس نداند٬ وراهی که پیمودنش رهرو را به گمراهی نکشاند ٬وپرتوی که فروغ آن تیرگی نگیرد وفرقایی که نور برهانش خاموش نشود ٬وتبیانی که ارکانش ویرانی نپذیرد ٬وبهبودی که در آن بیم بیماری نباشد ٬وارجمندیی که یارانش راشکست وناپایداری نباشد٬ وحقی که یاورانش را زیان وخواری نباشد.

منبع:نهج البلاغه٬ خطبه ١٩٨

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • با نفسهایتان در ترک عادتها بستیزید تا بر آنها چیره آیید ٬با هوسهایتان مبارزه کنید تا مهار آنها را در اختیار بگیرید.

منبع:شرح غرر الحکم ۴⁄٣٨۵

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • شایستهٔ مردعاقل آن است که نظرخردمندان رابرنظرخود بیفزاید وعلم خویش را به علوم فرهیختگان پیوند دهد.

منبع:شرح غرر الحکیم۴⁄۴٠٨

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • خدمت [ظاهری]به جسم آن است که هر چه لذت وشهوت وتوشه می خواهد ٬بدو بدهی وحال آنکه همینها موجب نابودی نفس می گردند.

منبع:غرر الحکم⁄١٧۶

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • خداوند بزرگ ٬مومنی را که دانشمند وفقیه وپارسا وفروتن وباحیا ودانا وخوش اخلاق ومیانه رو وبا انصاف است دوست می دارد.

منبع: البحار٧٨ ⁄ ۶ 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • و آن که بر بندگان خدا ستم کند خدا به جای بندگانش دشمن او بُوَد ...وهیچ چیز چون بنیاد ستم نهادن٬ نعمت خدا را دگرگون ندارد وکیفر او را نزدیک نیارد که خدا شنوای دعای ستمدیدگان است ودر کمین ستمکاران.

منبع: نهج البلاغه٬الکتاب۵٣

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • با خردمندان مشورت کن٬ تا از لغزش و پشیمانی در امان باشی.

منبع : شرح غرر الحکم ۴/١٧٩

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • خداوند قرآن را مایه ی سیرابی دانشمندان کرده است٬ و بهار دلهای فقیهان و مقصد راه های پارسایان٬ و دارویی که پس از آن بیماری نیست٬ و ریسمانی که گرفتنگاه آن استوار است و پناهگاهی که قله ی آن پناهنده را نگاهدار است٬ و ارجمندی هر که با او دوستی بندد.

منبع : نهج البلاغه الخطبه ١٩٨

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • خداوند مردم را به آبادانی زمین دستور داده تا به وسیله ی آنچه از زمین بیرون می آید- از حبوبات و میوه ها و مانند آن- معاش زندگانی مردم را تامین گردد.

منبع : المستدرک ٢/۴٢۶

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • هر چه دانش آدمی زیادتر گردد٬ توجهش به نفس خویش فزونی می یابد و در راه تربیت و اصلاح آن کوشش خود را به کار می گیرد.

منبع : المستردک ٢/٣١٠

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • از جمله حقوق واجبی که خدا بر بندگان خود قرار داده است نصیحت و خیرخواهی تا حد توان٬ و همکاری در جهت بر پایی حق٬ در میان آنان است.

منبع : نهج البلاغه الخطبه ٢١۶

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • خویشتن را به فضایل اخلاقی آراسته سازید٬ از ستم خودداری کنید٬ به حق و درستی عمل نمایید و میان خود و مردم انصاف داشته باشید.

منبع : شرح غرر الحکم ٣/٣٠٠

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • خدای رحمت کند آن کس را که حقی را زنده کند و باطلی را از میان بردارد٬ ستمی را نابود کند و عدالت را بر پا دارد.

منبع : شرح غررالحکم ۴/۴۵

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • غایت و هدف نهائی دین٬ امر به معروف و نهی از منکر و اجرای حدود [الهی] است.

منبع : شرح غررالحکم ۴/٣٧۴

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • آگاه باشید که دنیا خانه ی فریبنده ی گول زننده ای است٬ در هر روز شوهری می گیرد و هر شب اهلی را یه قتل می رساند٬ و در هر ساعت جماعتی را پراکنده می کند.

منبع : البحار ٧٧/٣٧۴

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • شیطان گمراه کننده و نفسهای به بدی فرمان دهنده٬ آنان را فریفته ی آرزوها ساخت و راه را برای نافرمانی شان بپرداخت٬ به پیروز کردنشان وعده کرد٬ آنگاه به آتششان در آورد.

منبع : نهج البلاغه الحکمه ٣٢٣

------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • در راه خدا با دستتان جهاد کنید٬ اگر نتوانستید به وسیه ی زبان و گفتار جهاد کنید٬ و اگر قدرت وتوان نداشتید پس با دلهایتان جهاد کنید.

منبع : البحار ١٠٠/۴٩

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • ای مردم!شما را از دنیا و فریفتگی به آن هشدار می دهم؛ که دنیا به زودی از دستتان رود٬ آن سان که از دست پیشینیان شما برفت. پس در دنیا تلاش خویش را در راه توشه گرافتن از عمر کوتاه آن٬ برای عمر دراز آخرت قرار دهید٬ که دنیا سرای عمل است وآخرت سرای بقا و سزا.

منبع : مجموعه ورام ٢/١۴٩

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • خدا را واپایید در حق بندگانش وبلادش ٬که شما مسئوولید حتی از سرزمینها وچهارپایان ٬خدا را فرمان برید٬ واو را نافرمانی مکنید. اگر خیری دیدید آن را دریابید٬ واگر شرّی دیدید روی از آن بتابید.

منبع: نهج البلاغه٬ الخطبه ١۶٧

------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • ظاهر قرآن زیباست ٬باطن آن ژرف نا پیداست .عجایب آن سپری نگردد ٬غرایب آن به پایان نرسد ؛وتاریکیها جز بدان زدوده نشود.

منبع: نهج البلاغه٬ الخطبه ١٨

------------------------------------------------------------------------------------------------------

 قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • هر روزی که بر انسان وارد شود گوید :من روز جدیدی هستم .من بر اعمال وگفتار تو شاهد هستم ٬سعی کن سخن خوب ومفید بگویی. کار خوب ونیک انجام دهی ٬من در روز قیامت شاهد اعمال وگفتار تو خواهم بود وبدان امروز که پایان یابد دیگر مرا نخواهی دید.

منبع: الکافی -٢ ⁄۵٢٣

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • دلهای خود را از دنیا بیرون کنید پیش از آنکه بدنهای شما از آن خارج شود٬زیرا در دنیا برای امتحان آمده اید وخلقت شما برای غیر از[ یعنی بهشت] بوده است.

منبع:البحار٧٨ ⁄۶٧

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • هر کس می خواهد بداند که منزلت او نزد خداوند چگونه است ٬بنگرد که در هنگام رو به رو شدن با گناهان منزلت خداوند نزد او چگونه است؟منزلت وی در پیشگاه خداوند تبارک وتعالی نیز چنین است.

منبع:الخصال۶١٧

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • عدالت ٬متضمن پیروی کردن از سنت خدا ویاری دولتهاست.

منبع:شرح غرر الحکم۴ ⁄۴٠٣

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • کارگزارانت را از کسانی انتخاب کن که اهل تجربه وحیا هستند واز خاندانهای صالح وپیشگام در اسلام می باشند ؛زیرا اخلاق آنان گرامی تر است وآبروشان محفوظ وطمعشان کمتر وعاقبت نگری شان فزون تر. پس روزی اینان را فراخ دار! که فراخی روزی نیروشان دهد٬ تادر پی اصلاح خود برایند٬و بی نیازی شان بَود تا دست به مالی که در اختیار دارند نگشایند.

منبع:نهج البلاغه٬الکتاب۵٣

------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • واز نشانه های یکی از آنان ( پرهیزگاران ) این است که در کار دین نیرومندش بینی و پایدار٬ نرمخوی هشیار٬ ودر ایمان استوار٬ ودر طلب دانش حریص وبا داشتن علم بردبار٬ ودر توانگری میانه روش بینی٬ ودر عبادت فروتن ٬ وبه درویشی نکو حالی نمودن ٬ ودر سختی شکیبایی کردن ٬وجستجو کردن آنچه رواست٬ وشادمان بودن به رفتن راه راست .ودوری گزیدن از طمع -که خوارکننده انسانهاست .

منبع: نهج البلاغه٬الخطبه١٩٣

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • [پرهیزگاران] از کردار اندک خود خرسندی ندارند٬ وطاعتهای بسیار را فراوان نشمارند .پس آنان خود را متهم شمارند واز کرده های خویش بیم دارند .اگر یکی از ایشان را بستایند ٬از آنچه - درباره او- گویند بترسد ٬وگوید(( من خود را بهتر از دیگران می شناسم وخدای من مرا بهتر از خودم می شناسد .بار خدایا !مرا مگیر بدانچه بر زبان می آرند٬ وبهتر از آنم کن که می پندارند٬ وبر من ببخشای آن را که نمی دانند.))

منبع:نهج البلاغه٬ الخطبه١٩٣

------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • هر یک از شما ٬همان گونه که خود را برای غریبه ای که دوست دارد وی را در بهترین حالت ببیند ٬آراسته ومرتب می کند٬ برای رفتن نزد برادر مسلمانش نیز خود را بیاراید.

منبع: البحار٧٩ ⁄ ٢٨٩ 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

 قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • بهترین دانش آن است که به کار هدایت ورستگاری تو آید ٬وبدترین دانش آن است که آخرت خویش را با آن تباه گردانی.

منبع:شرح غرر الحکم٣ ⁄ ۴٣۴

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 قالَ امام علیٌّ (ع) :

  • سه روز از هر ماه را روزی بگیرید که آن برابر است با همه عمر [با : همه ی سال] روزه گرفتن؛ و ما دو پنجشنبه [اول و آخر ماه] و چهارشنبه میان آن دو را روزه می گیریم چرا که خداوند دوزخ را در روز چهارشنبه آفرید. پس از آن به خداوند بزرگ پناه برید.

منبع : تحف العقول ١١٣

------------------------------------------------------------------------------------------------------


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

تفریحات سالم و شادمانی

  • علی (ع) فرموده اند: مواقع تفریح و شادمانی فرصت است،( اافراد عاقل فرصت ها را مغتنم می شمارند و از آن ها به نفع خوشبختی و سعادت خویش استفاده می کنند.(

منبع : فهرست غرر ، ص 157

  • علی (ع) فرموده اند: فرح و شادمانی باعث بهجت و انبساط روح و مایه ی تهییج وجد و نشاط است.

منبع : فهرست غرر، ص157

  • علی (ع) فرموده اند: هر یک از اعضای بدن به استراحت احتیاج دارد.

منبع : غررالحکم ، ص245

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

کوشش و جهد

  • علی (ع) فرموده اند: هر کس بکوبیدن دری ادامه دهد و اصرار ورزد عاقبت از آن در وارد خواهد شد

منبع : غررالحکم، ص 718 و 644

  • و نیز فرموده اند : هر آنکس که خود را در اصلاح نفس خویش به مشقّت و زحمت وادارد و سعی بلیغ نماید به سعادت و خوشبختی نائل می گردد.

منبع : غررالحکم، ص 718 و 644

  • علی (ع) فرموده اند: کسیکه عقل خود را بر هوای نفس خویش مقدّم بدارد اعمال و کوشش های او همواره نیکو و پسندیده خواهد بود.

منبع : غررالحکم ، ص645

  • علی (ع) فرموده اند: از کمال سعادت اینست که آدمی در راه اصلاح جامعه  سعی و مجاهده نماید.

منبع : غررالحکم ،ص732

  • علی (ع) فرموده اند: هرگز از مجاهده و کوشش در اصلاح نفس خویش باز نایست زیرا چیزی سعی و کوشش تو را در این کار یاری نخواهد کرد.

منبع : غررالحکم ،ص818

  • علی (ع) فرموده اند: هر قدر دانش آدمی افزایش یابد توجه انسان به روان خود بیشتر می شود و سعی و کوشش خویش را در راه تخذیب اخلاق و اصلاح نفس خود به کار می بندد.

منبع : مستدرک ،جلد2، ص310

  • علی (ع) فرموده اند: اگر طالب نجات و رستگاری هستید بی خبری و غفلت را ترک گویید و پیوسته ملازم کوشش و مجاهده کنید.

منبع : غررالحکم ، ص277

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

فوائد مسافرت

  • در دیوانیکه به علی (ع) نسبت داده شده چنین آمدخ است :

برای نیل به تعالی وترقی ، از وطن های خود دور شوید و مسافرت کنید که درسفر پنج فایده است : سفر باعث تفریح و انساط روح است و اندوه و آزردگی ها را برطرف می کند، مسافرت یکی ازراه های تحصیل درآمد و تامین معاش است، مسافرت وسیله ی فراگرفتن علم و تجربه است، مسافرت به انسان آداب زندگی می آموزد و آدمی در سفر با افراد بافضیلت و خلیق برخورد می کند و با آنان دوست می شود.

منبع : مستدرک 2 ، ص22

خلاصه مسافرت یکی از تفریحات سالم و نشاط آور است و با تسهیلاتی که صنایع ماشینی برای مسافرت فراهم آورده است جوانان می توانند قسمتی از ایام فراغت سالیانه ی خود را به مسافرت اختصاص دهند و از فوائد این تفریح ثمربخش برخوردار گردند.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

تحیة و سلام

  • علی (ع) فرموده اند: هر تازه واردی در محیط نامأنوس، حیرت زده میشود، برای آرامش خاطر، سخن خود را به سلام آغاز کنید.

منبع : غررالحکم ، ص579

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

سنة الله

  • علی (ع) می فرمودند: خداوند جریان امور جهان را طبق اقتضای علل آن می گرداند نه طبق رضا و میل شما . الکل، این سمّ مهلک روی نسجهای بدن ، روی مغز و اعصاب ، روی کلیه و کبد آثار نامطلوب و خطرناکی میگذارد. این خود قانون خلقت است.

منبع : غرر ص 219

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

می و میگسار

  • به علی (ع) گفته شد که : شما عقیده دارید شرب خمر بدتر از زنا و دزدی است، فرمودند بلی و سپس استدلال کرد که شارب الخمر وقتی می  میخورد و مست می شود زنا می کند ، به سرقت دست می زند، آدم می کشد و فریضه ی نماز را ترک می نماید

منبع : کافی6، ص403

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

بدی و پلیدی

  • علی (ع) فرموده اند: بدترین مردم کسانی هستند که دیگران از ترس شرّشان از آنان پرهیز می کنند.

منبع : مستدرک،جلد2،ص339

  • علی (ع) فرموده اند: این نفوس سرکش را مقهور کنید و از خواهش های نادرستشان بازدارید که خودسر و بی قیدند. اگر خواسته های آن ها را پیروی نمایید و به تمنیات نامشروعشان جامه ی عمل بپوشید سرانجام شما را در بدترین پرتگاه می افکنند.

منبع : غررالحکم، ص138

  • علی (ع) فرموده اند: شر و بدی به طور طبیعی در سرشت هر انسانی وجود دارد، اگر آدمی بر آن غلبه کند و طبع سرکش خود را مهار نماید تمایلات بد و مخرّب در پس پرده پنهان خواهد ماند، و اگر بر طبیعت خود غلبه نکند و به مهار کردن تمایلات ناروای خویش نائل نگردد، شرور و خطرات، آشکار خواهد شد.

منبع : غررالحکم ،ص105

  • علی (ع) فرموده اند: عاقل آن کسی نیست که تنها نیکی را از بدی تشخیص دهد، بلکه عاقل کسی است که وقتی در مقابل دو بدی قرار می گیرد ، آن را که خطرش کمتر و شرّش خفیفتر است بشناسد، و با تن داند به شرّ کوچکتر خود را از شرّ بزرگتر مصون نگاه دارد.

منبع : بحار17، ص 116

  • علی (ع) به شیخ شامی می فرمود:  برای مردم آن را بخواه که برای خود می خواهی و با دیگران طوری رفتارکن که مایلی درباره ات آن چنان کنند.

منبع : مستدرک2،ص309

  • از وصایای علی (ع) به فرزندش حضرت حسن این بود که می فرمودند : ناخوشی دروغگویی از تمام ناخوشی ها قبیحتر و ناپسندتر است.

منبع : مستدرک جلد2 ص100

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

شرک جلی و خفی

  • علی (ع) می فرمودند: مراقبت در پاک واقع شدن عمل دشوارتر از خود عمل است.

منبع : سفینه1، (رأی)،ص499

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

قالَ امام علیٌّ (ع) :

فال بد

  • علی (ع) فرموده اند : فال بد یک امر واقعی و حقیقی نیست. حوادث ناگواری که در بعضی از مواقع پیش می آید در نظام خلقت علل منظمی دارد و مربوط فال بد نیست، رفتار زشت و اخلاق  ناپسند مردم است که باعث پدید آمدن پاره ای از حوادث نامطلوب می شود ، ولی جهال آنها را به حساب شومیها و فال های بد می گذارند.

منبع : نهج البلاغه فیض ص1264

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

نحوست و شومی

  • موقعیکه علی (ع) سربازان خود را برای جنگ خوارج مهیا ساخته و آماده ی حرکت بود یکی از اصحاب آن حضرت گفت ای پیشوای مسلمین اگر در این ساعت حرکت کنی می ترسم به مراد خود نائل نشوی و در مقابل دشمن، دچار شکست گردی و ترس  من براساس محاسبه ی نجومی است.  علی (ع) در جواب فرمود : آیا گمانت این است که تو مردم را هدایت می کنی به ساعتی که هر کس در آن ساعت به مقصدخود حرکت کند از پیش آمد بد مصون خواهد بود؟ و می ترسانی از ساعتی که هر کس در آن ساعت حرکت کند دچار ضرر و خطر می شود؟ آنکس که تو را در این امر تأیید و تصدیق نماید، خدا را تکذیب کرده است و در استمداد از ذات الهی در رسیدن به مقصود خود بی نیازی به خرج داده است و به گفته ی تو ، سزاوار است کسیکه به دستورت عمل کند تو را حمد و سپاس گوید زیرا تو او را به ساعت منفعت و ایمنی ازضرر راهنمایی نموده ای. سپس حضرت به سربازان خود توجه کرد و فرمود به نام خدا به سوی جبهه ی جنگ حرکت کنید.

منبع : نهج البلاغه ، خطبه 78

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

نگرانی ها، تاثیر ایمان به خدا

  • علی (ع) می فرمودند: آن کس که راه خطا را وجهه ی عمل خود قرار دهد حیله و تزویر، او را مخذول و منکوب خواهد کرد.

منبع : بحار جلد17ص138

  • علی (ع) فرموده اند : قوام عبادت به خلوص نیت است.

منبع : فهرست غرر، ص91 و92

  • و نیز فرموده اند : هیچ عملی از تو در پیشگاه خداوند مورد قبول واقع نمی شود مگر آن را که با خلوص انجام داده باشی.

منبع : فهرست غرر، ص91 و92

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

قالَ امام علیٌّ (ع) :

حق شفاعت،علم خداوند

  • علی (ع) می فرمایند : هر شنونده ای غیر از باریتعالی از شنیدن صداهای لطیف ناشنوا استو صداهای شدید او را کر و ناشنوا می سازد و آواز های دور را نیز نمی شنود و هر بیننده ای جز خداوند از دیدن رنگهای پنهان و اجسام لطیف نابینا است.

منبع : نهج البلاغه ،خطبه64

  • علی (ع) ضمن خطبه ای به چند مورد از علم الهی اشاره می کند : خداوند به آواز و ناله ی حیوانات وحشی در بیابان ها و به گناهان پنهانی بندگان خود در خلوت ها آگاه است. خداوند به آمد و شد ماهیها در دریاهای بزرگ و به تلاطم امواج آبها که براثر وزش بادهای سخت پدید می آید عالم و خبیر است.

منبع : نهج البلاغه،خطبه189

·       علی (ع) می فرمایند : هر توانایی غیر از باریتعالی ناتوان است، و هر مالکی جز خداوند مملوک است، و هر عالمی غیر از پروردگار علم آموز است، و هر توانایی جز خداوند، قدرت و عجزش بهم آمیخته است.

منبع : نهج البلاغه ،خطبه ی 64

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

محروم از شفاعت و عدم توبه

در روایات اسلامی میدان ترس و امید بسیار وسیع و دامنه دار است. گناهکاران هر قدر آلوده باشند نباید خویشتن را از فیض رحمت الهی ناامید بدانند . 

  • علی (ع) درباره ی امید به رحمت های بی حد و حصرالهی به فرزندش فرمودند : به خداوند آن چنان امیدوار باش که اگر با گناهان اهل زمین در پیشگاه او حاضر شوی تو را ببخشد.

منبع : مجموعه ی ورّام جلد1 ص50

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

شقاوت و سعادت

  • علی (ع) می فرمودند: خوشبخت و سعادتمند کسی است که از دیگران پند پذیرد و خود را به پاکی پرورش دهد و شقی و بدبخت کسی است که از تمایلات نامشروع و غرور خویشتن فریب خورد و به ناپاکی بگراید.

منبع : نهج البلاغه ملا فتح الله ص149

  • و نیز فرموده اند :ذلّت و پستی و بدبختی ، درخوی ناپسند حرص و آز نهفته است.

منبع : غررالحکم ، ص96

  • علی (ع) فرموده اند : حرص فراوان و طمع شدید یک انسان را می توان دلیل بدی او گرفت و به آن استشهاد کرد.

منبع : فهرست غرر، ص63

  • علی (ع) فرموده اند : بدبخت و زیانکار کسی است که از سرمایه های عقل و تجربه سودی نبرد و از ذخایری که به وی عطا شده است بهره ای برنگیرد.

منبع : نهج البلاغه فیض ص 1073

  • و نیز فرموده اند : کسیکه نفس خویش را در عرصه ی لذاتش آزاد بگذارد و به صلاح و فسادش توجّه ننماید بدبخت و دور افتاده از فیض الهی خواهد شد.

منبع : غررالحکم ،ص644

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

شیفته نفس اماره

  • علی (ع) فرموده اند : در کشاکش انگیزه های شهوت و غضب ، عقل بشر تیره و تار می شود و فروغ خود را از دست می دهد.

منبع : مستدرک 2، ص287

  • و نیز فرموده اند : کسیکه مالک شهوت خود نباشد مالک عقل خود نخواهد بود.

منبع : مستدرک 2، ص287

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

مایه اصلی شهوات

  • علی (ع) درباره ی بعضی از مردم راه گم کرده و منحرف با کمیل بن زیاد سخن گفته و در ضمن فرموده اند : آنکس که علاقه ی شدید به لذت دارد و مطیع شهوت خویشتن است یا آنکس که دچار حرص شده و عاشق جمع مال و ثروت است ، این دو مراعات عواطف دینی و اوامر مذهبی را در هیچ مورد نمی نمایند. شبیه ترین موجود به این دو طبقه ی منحرف چهارپایان چراگاهست.

منبع : نهج ابلاغه ملا فتح الله ص550

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

مغلوب شهوت

  • علی (ع) فرموده اند : آنکس که نفس خود را در شهوات ناروایش اطاعت نماید عملا به تباهی و هلاکت خویش کمک کرده است .

منبع : غررالحکم ، ص 683

  • و نیز فرموده اند : بنده ی شهوت اسیری است که هرگز از بند اسارت رهایی نمی یابد.

منبع : غررالحکمریا، ص498

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

خطرات شهوت نفسانی

  • علی (ع) فرموده اند : غلبه و فرمانروایی شهوت ، مصونیت اخلاقی را از میان می برد و آدمی را به وادی هلاکت و تباهی می کشاند.

منبع : غررالحکم،ص507

  • علی (ع) فرموده اند : لذت هایی که باعث ندامت و پشیمانی می شوند و شهوت هایی که درد و رنج به بار می آورند فاقد خیر و خوبی هستند.

منبع : فهرست غرر،ص358

  •  و نیز فرموده اند : چه بسا یک ساعت کامروایی و شهوت ، اندوه طولانی به بار می آورد و غم و غصه فراوان در پی دارد.

منبع : وسائل،جلد4، باب و جوب غلبه ی عقل، ص29

  •  و نیز فرموده اند : خیر و خوبی یافت نمی شود در لذتی که پشیمانی به بار می آورد و شهوتی که درد و ناراحتی در پی دارد.

منبع : فهرست غرر، ص358

  • علی (ع) فرموده اند : آنکس که در شهوات ، تند روی کند آفات و بلایا نیز با سرعت به سوی او می شتابد.

منبع : فهرست غرر، ص188

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

تسلط بر نفس اماره

  • علی (ع) فرموده اند : بر شهوت خویش مسلط شو پیش از آنکه قدرت تجّری پیدا کند و به تندروی عادت نماید. چه آنکه اگر شهوت در خودسری و تجاوز نیرومند گردد مالک و فرمانروای تو می شود و به هر سو که بخواهد می کشاندت و تو در مقابل نیروی آن، تاب مقاومت نخواهی داشت.

منبع : غررالحکم، ص510

  • علی (ع) فرموده اند : کسیکه شهوات خویش را محدود نماید ارزش انسانی و شخصیت معنوی خود را محافظت کرده است.

منبع : تحف العقول، ص97

  • و نیز فرموده اند : دشمن ترین دشمنان آدمی غضب و شهوت او است. آنکس که بتواند این دو غریزه ی سرکش را مهار کند و آنها را به فرمان خود درآورد ، مقام عظیمی دارد و می تواند به اوج انسانیت برسد.

منبع : غررالحکم ص203

  • علی (ع) فرموده اند : کسیکه شرافت باطنی و گوهر انسانی خود را بشناسد ، این شناسایی او را از پستی های شهوت و آرزو های باطل مصون خواهد داشت.

منبع : غررالحکم، ص710

  • و نیز فرموده اند : کسیکه بر نفس سرکش خود حاکم باشد، شأن و منزلتش بالا می گیرد ، و برعکس کسیکه نفس شهوانیش مالک  و فرمانروای وی باشد، به ذلت و خواری دچار می شود و قدر و قیمتش پست می گردد.

منبع : مستدرک2، ص186

  • علی (ع) فرموده اند : از تمایلات ناروای خود اعراض کنید و شهوات نفسانی را ترک گویید که شما را به وادی گناهکاران می کشاند و به طور غافلگیر در آغوش ناپاکی و سیئاتتان می افکند.

منبع : فهرست غرر،ص186

  • علی (ع) فرموده اند : آنکس که بر تمایل جنسی خود غلبه کند و عنان شهوت را در اختیار بگیرد قدر و شرف خود را حفظ کرده است.

منبع : مستدرک2، ص287

  • علی (ع) فرموده اند : خویشتن را از آلودگی لذات پلید و عوارض بد شهوات منزّه و پاک نگاهدارید.

منبع : غررالحکم، ص775

  • علی (ع) فرموده اند : عجب دارم از آنکس که عواقب بد لذت های مضر را می داند چگونه از آنها دست نمی کشد.

منبع : غررالحکم، ص494

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

نفس شیطانی

  • علی (ع) فرموده اند : بهترین و بزرگترین جنگ و مبارزه این است که آدمی با نفس سرکش خود پیکار نماید.

منبع : غررالحکم، ص220

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

شیطان صفت ها

  • علی (ع) می فرمودند: دو رویی و نفاق آدمی ناشی از حقارت و ذلتی است که در ضمیر خود،احساس می کند.

منبع : غررالحکم ص777

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

تضاد و نظم جهان

  • علی (ع) فرموده اند : این خداوند است که نور را ضد ظلمت و آشکار را ضد پنهان و خشکی را ضد رطوبت و گرمی را ضد سردی قرار داده است . او است که بین اضداد همبستگی به وجود آورده و بین ناسازگارها تقارن ایجاد کرده است، دورها را بهم نزدیک و نزدیک ها را از هم دور ساخته است.

منبع : نهج البلاغه ،خطبه ی 228

اگر تضاد گرسنگی و حیات نمی بود بشر برای بدست آوردن غذا این اندازه تلاش و کوشش نمی کرد و کشاورزی تا این پایه پیشرفت علمی نمی نمود. اگر تضاد سلامت و بیماری نمی بود بشر اینقدر در شناخت خواص مواد طبیعی و گیاهی تحقیق نمی کرد و تا این درجه در علم شیمی و ساخت ترکیبات شیمیایی پیروزی بدست نمی آورد. اگر تضاد تاریکی و فعالیت های زندگی نمی بود بشر به راز حیرت زای نیروی برق پی نمی برد و دنیای تاریک خود را این چنین روشن نمی ساخت . اگر تضاد افکار دانشمندان در مباحث علمی نمی بود و گروهی نظریه های علمی گروه دیگر را مورد نقد و رد قرار نمی داد هرگز دانش بشر این اندازه گسترش نمی یافت و علم انسان به این پایه ی رفیع نمی رسید. اگر تضاد غرائض حیوانی و کشش های وجدان اخلاقی نمی بود مردان با اراده که بر هوای نفس خود حاکم باشند پرورش نمی یافتند و به مقام شامخ تقوی اخلاق نائل نمی آمدند.

  • علی (ع) فرموده اند : کسیکه بر اضداد غلبه کند و آن ها را با هم سازگار نماید به مراد خویش نائل می گردد.

منبع : فهرست غرر ، ص205

پروردگار توانا با اراده ی حکیمانه خود بین نیروهای متضاد جهان ، تعادل و موازنه ایجاد کرده است و موجودات متخالف عالم را با هم هم آهنگ ساخته و مکمل یکدیگر قرار داده است و در پرتو آن به جهان با عظمت سازمان بخشیده و نظام حکیمانه ی آن را استوار ساخته است.

  • علی (ع) فرموده اند : خداوند اعوجاج و کجی اشیا را راست گردانید و حدودشان را واضح و روشن ساخت و به قدرت خود بین موجودات متضاد، سازگاری و التیام به وجود آورد و موجبات پیوستگی تقارنشان را فراهم ساخت.

منبع : نهج البلاغه ،خطبه ی 90

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

رازهای درونی

  • علی (ع) می فرمودند: از گفتار های غیر ضروری پرهیز کن زیرا آن سخنان عیوب باطنی تو را آشکار می کند و دشمنان آرام را بر ضدّ تو تهییج می نماید.

    منبع : غرراحکم ص155

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

احیاء فطریات

یکی از وظایف بزرگ پیامبران الهی بیدار کردن فطریات بشر و به کار انداختن سرمایه های الهامی انسانست. علی (ع) در این باره فرموده اند :

  • خداوند پیامبران خود را برانگیخت و پیاپی بین مردم فرستاد تا بشر را به اداء پیمان فطرت وادارند و نعمت های فراموش شده ی خدا را یادآوری کنند و با فعالیت های تبلیغی خود نیرو های نهفته ی عقل مردم را برانگیخته و به کار اندازند.

منبع : نهج البلاغه ملا فتح الله ص37

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

قالَ امام علیٌّ (ع) :

پزشک آگاه و امین

  • درباره ی مراجعه به طبیب علی (ع) فرموده اند : کسی که نا خوشی خود را از پزشکان پنهان کند به بدن خود خیانت کرده است.

منبع : غررالحکم ص663

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

بهداشت غذا

  • علی (ع) فرموده اند : کسیکه در خوردن غذا پاکیزگی را مراعات می کند، غذا را به خوبی می جود، با داشتن اشتها از طعام دست می کشد ، و تخلیه ی روده را موقعیکه آماده می شود به تعویق نمی اندازد ، شایسته است همیشه سالم باشد و جز به مرض موت دچار بیماری دیگری نشود.

منبع: مکارم الاخلاق ، ص76

  • و نیز فرموده اند : آنکس که محبت انواع مختلف غذاها را در دل می نشاند ، میوه های گوناگون بیماری ها را از آن می چیند.

منبع : فهرست غرر، ص14

  • و نیز فرموده اند : کمتر خوردن مانع بسیاری از بیماریهای جسم می شود.

منبع : فهرست غرر، ص13و14

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

پیروزی و تجربه

  • علی (ع) فرموده اند : پیروزی و غلبه در پرتو حزم و احتیاط است و احتیاط کاری به آزمودگی و تجارب بستگی دارد.

منبع : فهرست غرر، ص41

  • علی (ع) فرموده اند : با مردان آزموده و صاحب تجارب همنشین باش، چه اینان متاع پرارج تجربه های خود را به گرانترین بها یعنی فدا کردن عمر خود تهیه کرده اند و تو آن متاع گرانقدر را با ارزانترین قیمت یعنی با صرف چند دقیقه وقت بدست می آوری.

منبع : شرح ابی الحدید، جلد20، ص335،کلمه ی 846

  • علی (ع)می فرمایند : اگر به فرض، ما بهشت و دوزخ امیدی نمی داشتیم باز هم شایسته ی ما بود که در طلب مکارم اخلاق باشیم، چه آنکه سجایای اخلاقی از وسایل دلالت ما به راههای کامیابی و پیروزی است.

منبع : آداب النفس، جلد1، ص26

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

شکست و غلبه

  • علی (ع) فرمودند : ناتوان ترین مردم کسی است که از دوست یابی عاجز باشد و از او ناتوان تر کسی است که دوست به دست آورده ی خود را از دست بدهد.

منبع : نهج البلاغه ، کلمه ی 11

  • علی (ع) فرموده اند : به شکست و مغلوبیتی که بر وفق انصاف و عدالت است تن در ده و آن را برای خود برگزین و از پیروزی و غلبه ای که دامنت را به ظلم و ستم لکه دار می کند اجتناب کن و خواهان آن مباش.

منبع : شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20، ص358، کلمه ی 37

  • و نیز فرموده اند : پیروزی نیافته آنکس که با گناه و تجاوز پیروز شده است و کسیکه با شر و بدکاری قدرت بدست می آورد و غلبه می کند در حقیقت مغلوب است.

منبع : مشکوة الانوار، ص325

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

روش های آلوده

  • علی (ع) فرموده اند : نفس متجاوز و سرکش خویش را با ترک عادات ناپسند خوار نمایید و با انجام اوامر الهی وادارش سازید و بار غرامتهای تخلفش را بر وی تحمیل نمایید ، با ارتکاب مکارم اخلاق زینتش کنید و از پلیدی های گنماه مصونش دارید.

منبع : غررالحکم، ص407

  • علی (ع) فرموده اند : خوب و بد اخلاق هر انسانی تابع روشی است که تربیت روح خود را بر آن قرار داده و در راه نیل به آن روش ، مجاهده و از آن پیروی می نماید. اگر با روش های صحیح جان خود را از پلیدی پاک کرده باشد پاک است و اگر آلوده نموده آلوده خواهد بود.

منبع : فهرست غرر، ص305

  • علی (ع) در ضمن وصایای خود به حضرت مجتبی (ع) فرموده اند : نفس خویش را به بردباری در مقابل ناملائمات عادت ده.

منبع : نهج البلاغه، نامه ی 31

  • علی (ع) فرموده اند : عادت بد، دشمنی است که با قدرت بر صاحبش حکومت می کند.

منبع : غررالحکم، ص33

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

قالَ امام علیٌّ (ع) :

عادات اکتسابی

  • علی (ع) فرموده اند : هرگز از مجاهده و کوشش در اصلاح نفس خویش بازنایست زیرا چیزی جز سعی و کوشش تو را در این کار یاری نخواهد کرد.

منبع : غررالحکم، ص818

  • و نیز فرموده اند : ای مردم خودتان تأدیب نفس خویش را عهده دار شوید و از عادات ناپسندش باز گزدانید.

منبع : نهج البلاغه ،کلمه ی 351

  • علی (ع) فرموده اند : عادات اکتسابی ، طبیعت دومی انسان است.

منبع : غررالحکم، ص26

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

با تشکر از انتخاب شما



 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب
 
   
لینک باکس هوشمند پردیس
لینک باکس هوشمند
Bookmark this page